REFLEXIONS PER A UN BON DEBAT!!!
SOBRE
LA JORNADA ESCOLAR1
- Si volem debatre sobre la jornada escolar, de què hem de parlar?
En
els últims anys, la crisi econòmica està tergiversant el debat
sobre l’articulació del temps escolar, laboral i familiar. L’atur,
la pèrdua de poder adquisitiu i la incertesa laboral perfilen un
context en el qual és fàcil que moltes famílies s’avinguin a
compactar la jornada escolar per tal d’estalviar les despeses de
menjador o bé perquè algun progenitor té disponibilitat a la tarda
per tenir cura dels fills i filles. Ara bé, caldria preguntar-se
quina decisió haurien pres aquestes mateixes famílies en
circumstàncies menys desfavorables. És més, hauríem
d’interrogar-nos què preferiran quan la crisi econòmica rebaixi
la seva virulència i es torni a crear ocupació.
Qualsevol
debat sobre la jornada escolar hauria de partir de quatre premisses:
1.
Hauríem de deixar de banda la pregunta “¿jornada partida o
contínua?” i substituir-la per “¿quin model de jornada pot
millorar l’aprenentatge i alhora satisfer les necessitats de les
famílies i el professorat?”
2.
Diagnosticar la situació del centre i del seu entorn, detectar els
problemes, formular les solucions i preveure els impactes pedagògics
i socials és imprescindible per dissenyar un bon model de jornada
escolar. S’hauria d’elaborar un document que inclogui la proposta
de funcionament organitzatiu, l’estimació de l’impacte pedagògic
i social, i les previsions de finançament.
3.
Basar el debat en evidències, disposar d’informació rigorosa i
clara sobre les implicacions d’un canvi de jornada.
4.
Tenir la certesa que és necessari canviar de jornada i no pas
resoldre els problemes amb altres tipus de canvis. Sabem que
l’obtenció de resultats educatius positius no ve amb la
compactació de la jornada lectiva sinó que s’aconsegueix amb la
millora qualitativa del temps escolar. La reorientació del model
horari als països que tradicionalment han tingut jornada escolar
contínua, les experiències d’extensió del temps escolar, així
com les evidències científiques sobre els avantatges i els
inconvenients dels diferents tipus d’organització del temps
educatiu haurien de servir per replantejar el debat.
Preguntes
orientadores del debat
Quan
des d’un centre es planteja la possibilitat de canviar la jornada
escolar s’han de tenir en compte diverses qüestions importants:
Respecte
la necessitat de canviar de jornada escolar:
-
Quin és el motiu del canvi?
-
Quins problemes volem resoldre amb el canvi?
-
Què volem obtenir?
-
A qui li interessa canviar i què n’espera?
-
Cal canviar la jornada escolar per resoldre els problemes?
-
I, si cal canviar, la solució és compactar o hi ha altres horaris
possibles?
Respecte
la nova jornada escolar:
-
Amb quines mesures concretes es preveu resoldre els problemes?
-
Com serà la jornada lectiva: hora d’inici i final, durada de les
classes, número i durada dels descansos.
-
Quines activitats i serveis hi haurà fora de l’horari lectiu:
acollida, menjador, transport escolar, activitats extraescolars,
sortides escolars, coordinació professorat, atenció a pares i
mares.
-
Qui gestionarà aquestes activitats i serveis?
-
Quin cost tindran?
-
Qui ho pagarà o hi posarà recursos: famílies, centre, municipi,
generalitat
-
Com garantir que tothom hi tindrà accés: les activitats i serveis
estaran subvencionats? I si no ho estan, quines mesures es pendran
per garantir accessibilitat per a tothom que ho necessiti?
-
Qui supervisarà les activitats no lectives: el professorat,
monitors?
-
Com s’organitzaran aquestes activitats i serveis: hi col·laborarà
alguna empresa o entitat, en quins horaris/torns
-
Com compaginar l’horari d’obertura del centre amb el temps
d’estada de l’alumnat i l’horari laboral del professorat?
Respecte
l’impacte del canvi de jornada:
-
Com afectarà el canvi als infants/adolescents, al professorat, al
centre, a les famílies, al municipi?
-
Com afectarà a la participació de les famílies i a l’activitat
de l’AMPA?
-
Com avaluem i fen seguiment de l’impacte de la nova jornada
escolar?
-
Qui fa l’avaluació? Qui hi participa?
-
Quins resultats s’han d’obtenir per considerar positiu el canvi i
mantenir vigent la nova jornada
-
Si no s’obtenen els resultats esperats, què farem?
-
I si volem canviar-la de nou, com fer-ho?
2.
Com treballar el consens al centre
El
debat sobre la jornada escolar no pot ser una confrontació entre
professors i pares i mares, com massa vegades es diu (o com massa
sovint es promou). Primer, perquè ni tots els professors estan a
favor de la jornada contínua, ni tots els pares i mares volen
mantenir la jornada partida. I segon, perquè és fal·laç
pensar que la jornada escolar implica només els interessos de
mestres i famílies. Confrontar-los afavoreix el trencament de la
convivència al centre. En aquest sentit és imprescindible recollir
l’opinió de totes les parts implicades en el canvi (direcció del
centre, professorat, famílies, Ajuntament).
Malgrat
en alguns centres el canvi de jornada s’ha produït de manera
col·laborativa
entre tots els membres de la comunitat educativa, en la majoria de
casos l’aprovació del canvi de jornada escolar ha estat
conflictiva.
La
fortalesa o debilitat de les AMPA, així com el grau d’informació
de què disposen, les ubica en posició diferent en el procés
negociador dins els consells escolars. Independentment que les
famílies d’un centre escolar puguin estar més o menys
interessades en la compactació de la jornada lectiva, s’ha de
tenir en compte que en la majoria de casos es prenen decisions sense
haver valorat i aprofundit suficientment en les implicacions que es
deriven de cada tipus de jornada.
Les
famílies afronten la qüestió de la jornada escolar des de
múltiples posicions. Els pares i mares expressen opinions diverses
que tenen l’origen en posicions culturals, econòmiques, socials i
territorials també desiguals. Hi ha famílies que es manifesten
obertament en contra de la jornada contínua, n’hi ha que expressen
recels sobre els avantatges pedagògics de la compactació de la
jornada, mentre que d’altres contraposen les necessitats de
conciliació familiar; unes se’n desvinculen del debat i d’altres
hi participen activament, promovent i implicant-se en l’elaboració
de projectes que s’adeqüin a les seves necessitats.
La
modificació de la jornada escolar té grans implicacions educatives
i socials. Afecta la vida en el centre escolar, la vida familiar, la
vida en el poble o la ciutat. L’experiència d’altres comunitats
autònomes demostra que:
- Els centres que han canviat de jornada amb el consens i la implicació de la comunitat educativa han obtingut resultats més reeixits que la resta. En aquest sentit, la votació dins el consell escolar no és una garantia suficient de la conformitat de la comunitat escolar i és necessari buscar un consens més ampli per part de les famílies i la implicació activa del municipi i, en particular, de l’administració pública.
- El canvi ha de requerir l’existència de serveis complementaris per a les famílies que ho necessitin, per tal de no agreujar les desigualtats educatives i socials existents prèviament.
El
procediment de canvi de jornada
Per
tal d’assegurar el màxim consens de la comunitat educativa, el
procediment que s’hauria de fer servir per sol·licitar
un canvi de jornada escolar hauria d’incorporar els següents
requisits:
- Acord de dos terços del consell escolar amb majoria absoluta dels representants del professorat i de les famílies.
- Votació d’almenys el 70% de les famílies censades i dos terços dels vots a favor, amb vots per separat dels dos progenitors.
- Informe de l’Ajuntament on està situat el centre que inclogui la valoració de la proposta de canvi, l’anàlisi de la situació econòmica de la zona i de les repercussions previstes de la implementació de la jornada contínua.
Organització
del centre escolar
- L’organització de la jornada escolar hauria de diferenciar l’horari de l’alumnat (lectiu i no lectiu), l’horari d’obertura del centre i l’horari del professorat.
- Entre els requisits demanats als centres per tal d’aprovar la sol·licitud de compactació hi ha d’haver el manteniment dels serveis complementaris de menjador i la programació d’activitats fora de l’horari lectiu, en col·laboració entre el centre, l’AMPA, l’Ajuntament i l’entorn socioeducatiu dels municipis. Aquest requisit s’ha de garantir especialment en els centres situats en entorns socials desafavorits o en un territori amb una oferta socioeducativa feble.
- En cas de compactar la jornada lectiva, detectar quines famílies poden haver sortit perjudicades per la implantació de la jornada contínua i no disposen de recursos per compensar la reducció del temps d’estada dels fills i filles als
- centres escolars. Preveure un sistema d’ajudes perquè puguin accedir al servei de menjador i a les activitats extraescolars públiques.
Si
es tracta d’un centre d’educació infantil i primària
Els
impactes en el cas de primària són molt superiors, tant per l’edat
dels escolars com per la seva manca d’autonomia (necessitat
d’acompanyament i supervisió).
- En cas de voler intervenir en la jornada escolar en l’educació primària, s’hauria de dissenyar un nou protocol que garantís la prestació d’un servei públic equivalent al de la jornada partida sense costos addicionals per a les famílies.
- Les condicions d’aplicació de la jornada contínua en l’educació primària basades en un model amb garanties d’equitat requereix aportar recursos econòmics públics i, per tant, s’hauria de buscar la col·laboració de l’administració autonòmica i local en el manteniment dels serveis fora d’horari lectiu, amb garanties de mantenir el suport a llarg termini.
- És evident que un procés de canvi de jornada escolar, amb les conseqüències que representa a tos els nivells, no es pot decidir en pocs mesos.
3.
Criteris d’avaluació del canvi de jornada escolar
La
millor manera de conèixer si el canvi de jornada assoleix els
objectius esperats és fer-ne un seguiment mitjançant avaluació
tant del procés com dels resultats.
Cal
tenir en compte que qualsevol canvi de jornada requereix un seguiment
a llarg termini per mesurar el seu impacte escolar i social, ja que
es requereixen almenys dos cursos per estar en condicions d’avaluar
cabalment el efectes del canvi. De fet, les avaluacions de referència
internacional demostren que alguns dels efectes d’un canvi de
jornada escolar –com ara l’impacte en el desenvolupament
cognitiu, emocional, social i cultural dels alumnes- es manifesten
després d’uns quants anys implantació.
Fora
bo que es dissenyés un sistema d’avaluació objectiu i comparable,
amb uns criteris comuns per al conjunt de centres escolars. En tot
cas, cal que els aspectes avaluats a més d’analitzar els resultats
acadèmics, incloguin dades referents a l’impacte sobre el benestar
quotidià. Així, alguns elements a avaluar són:
- Rendiment educatiu
- Manteniment, ús i demanda dels menjadors escolars i accessibilitat a aquest servei.
- Programació, ús i demanda d’activitats fora de l’horari lectiu als centres i accessibilitat a aquestes activitats.
- Accessibilitat a activitats extraescolars fetes fora del centre i tipus d’activitats proposades.
- Acompanyament familiar al migdia i a la tarda, amb indicadors com ara tipus d’adults —avis, progenitors, altres persones—, presència d’adults a l’hora de dinar, suport en la realització dels deures.
- Impacte econòmic per a les famílies.
4.
Informació rellevant
No
deixeu de visitar: http://www.fapac.cat/jornada-escolar
1
Esborrany
elaborat per FaPaC estret de l’informe “A les tres a casa?
L'impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua”, de
la Dra. Elena Síntesis de la Fundació Bofill .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada